الأربعاء، 24 يونيو 2009

Splatter House PS3...يا ماسكاتك "جمع Mask" يا عم Rick




أنا لما عرفت أن Splatter House حيتعملها جزء جديد علي PS3 , كنت فعلا مبسوط جدا لأن أسم زي ده خسارة كبيرة جدا أنه مستمرش علي أجهزة الSecond Generation , في زكريات كتير قوي للعبة دي معايه و يمكن لو في حد من الold school gamers حيفتكر الSega Genesis و Super-Nes و أجهزة ال16-bit و أكيد برضه حيفتكر اللعبة اللي عملت ثورة في ألعاب 2D side scrollers فلوقت ده.




قصة اللعبة عن ولد بيدرس فلجامعة Rick و صديقته Jennifer بيتعرضوا لهجوم من زومبيز، بيخطفوا Jennifer و يسيبو Rick بيموت.
بيسمع Rick صوت بيكلمه و بيطلع أن الصوت ده مصدره قناع سحري ، بيعرض عليه أنه يديله قوه خارقة حتساعده أنه يرجع Jennifer و يحارب الزومبيز. 



بيلبس Rick القناع و يبدء يروح قصر Dr.West اللي الزومبيز خطفو Jennifer فيه. مين Dr.West ؟؟ ده يا سيدي الدكتور اللي بيتدرسلهم فلجامعة "علشان تحمد ربنا علي دكاترة الجامعة بتوعنا:) "

شركة Namco اللي هي مؤسسة لللعبة ، فكرت بذكاء شديد إزاي حتعمل Remake لللعبة يتماشي مع الجيل الجديد من الكونسولز. تم الأتفاق مع شركة Surge لتطوير اللعبة " الشركة دي عملت لعبة Afro Samurai , و أنا في رأي أنها نجحت في أنها تعمل موشن أكتر من رائع فلعبة أفرو و متوقع أداء كمان أعلي فلعبة Splatter House "





أستخدام المحرك الفزيائي Havok من أكتر الخطوات نجاحا فلموضوع ، أنت ممكن تكسر أي حاجة بأي حاجة لدرجة أنك حتقطع من الوحوش أجزاء تستخدمها كسلاح ، و طبعا الFinish Moves حتبقي موجودة و Surge قدرت تضيف للعبة Afro الكتير عن طريق الFinish Move اللي كان موجود فللعبة و أكتر حاجة مميزة فيه أنه بيتماشي مع باقي الحركات بسلاسه.

من المتوقع أن Splatter House حتبقي من أكتر الألعاب دموية لعام 2010...أيوة لسه بدري :( و أعتقد أنهاحتبقي من أكتر الألعاب نجاحا علي أجهزة الجيل التالت ، و أسيبكم مع الصور 






و للفيديو برجاء الضغط هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق